TOESPRAAK VAN DE HEER RAYMOND RAVENEL, PRESIDENT-DIRECTEUR VAN AUTOMOBILES CITROEN op 11 februari 1971, ter gelegenheid van de uitreiking van de "AUTO VAN HET JAAR"-trofee.

Excellentie,
Mijnheer de Loco. Burgemeester,
Mijnheer van der Vlugt,
Dames en Heren,

Ik behoef U niet te zeggen welk een eer en genoegen deze uitreiking van de Auto van het Jaar-trofee voor ons is, een onderscheiding toegekend door een jury van de meest vooraanstaande autojournalisten uit vele landen.

Het schenkt mij vooral voldoening dat deze trofee die ons laatste model onderscheidt tussen alle auto's van de gehele wereldproductie, gelijktijdig een eerbetoon is aan alien die hebben bijgedragen tot het tot stand komen van de wagen, wat eigenlijk betekent een eerbetoon aan alle medewerkers van onze Maatschappij.

Het is inderdaad zoals U, Mijnheer van der Vlugt en U, Mijnheer Frere zo juist hebben gezegd, dat wij met de GS een perfect uitgebalanceerde en zuivere synthese van alle mogelijkheden hebben willen brengen en dat kon alleen dank zij het onderzoek en het werk waar iedereen bij betrokken was.

Waar deze wagen een superieure technische conceptie toont, waar bij voorbeeld de hydro-pneumatische vering of de kichtgekoelde motor, waarvan men eenstemmig oordeelt over de geruisloze werking, waar de gehele auto voldoet aan de hoogste eisen mzake uitvoering, afwerking, uitrusting en vooral veiligheid, waar tenslotte de prijs van deze GS die voor massa-productie ontworpen is, door de beste specialisten beschouwd wordt als ongeevenaard in zijn verhouding tot de technische, estethische en veiligheids-eigenschappen, dan is dat niet alleen het resultaat van het belangrijke werk van onze ontwerp-afdeling die, bovendien, in een opmerkelijk kort tijdsbestek moest gereedkomen, maar ook van alle productie- en methode-afdelingen van onze fabrieken die het mogelijk hebben gemaakt om aan een groot publiek een aanbieding te doen, waarin technische oplossingen zijn gerealiseerd die al vele jaren door ons merk volledig in de praktijk zijn beproefd en dikwijls nog verbeterd en waarin deze oplossingen eveneens functioneel en betrouwbaar zijn uitgevoerd binnen de gestelde kostprijs, dat wil zeggen voor een concurrerende verkoopprijs.

De heer van der Vlugt en de heer Paul Frere hebben zo treffend over de G€ gesproken dat het onnodig is voor mij om hier lets aan toe te voegen. Ik wil U alleen van deze jongste telg in ons programma zeggen: hij doet het goed. Het publiek heeft niet geaarzeld de beoordeling van de pers massaal te onderschrijven en wij hebben binnen enkele weken na de introductie van de wagen een vijfenveertig duizend bestellingen geboekt. De productie is thans 500 per dag. In het voorjaar zal deze tot 700 per dag worden opgevoerd.

De heer van de Vlugt heeft gezegd dat de GS helemaal perfect zou zijn wanneer de motor verder zou worden ontwikkeld tot een inhoud van een 1300 cm3. Ik moet U zeggen dat wij bij het.publiek gelukkig niet ditzelfde voorbehoud aantreffen. Men heeft ons van alle kanten volledige tevredenheid betuigd. Maar het is niet om die reden dat wij wellicht in de toekomst niet eens de cylinderinhoud zullen wijzigen. Men ziet inderdaad bijna algemeen in de ontwikkeling der typen bij de meeste constructeurs dat de motoren groter worden. Het is dus waarschijnlijk dat ook wij dit zullen doen, maar ik kan U dat nog niet met zekerheid zeggen en daarvoor nog minder een datum aangeven.

Evenals het juist is dat wij met de huidige cylinderinhoud van 1015 cm3 mogelijkheden hebben deze te wijzigen, zo is het eveneens waar dat een fabriek zijn werktuigen moet afschrijven voor hij redelijkerwijs kan overwegen een model te wijzigen dat net in productie genomen is. Ik moet hieraan toevoegen en wil daarmede de discussie over dit onderwerp besluiten, dat de wens naar een sterkere motor voor de GS die bij een aantal journalisten naar voren gekomen is, zonder twijfel gei'nspireerd is door de opmerkelijke rij- en stuurkwaliteiten en het remvermogen van de wagen. Het is zeker waar dat deze een zo hoog niveau bereiken dat men verleid wordt meer motorvermogen te verlangen om dat men vooraf weet dat noch het comfort noch de veiligheid daar onder te lijden zou hebben. Maar vergeet niet dat het niet onze bedoeling was om een 1300 of 1500 cm3 wagen op de markt te brengen maar een 1000 cm3. Als deze al te goed geslaagd is, des te beter, de gebruiker geniet daar de voordelen van, men moet er ons echter geen verwijt van maken.

Met de GS die in ons programma tussen de Ami 8 en de D Special thuis hoort, kan Citroen voortaan zijn klantenkring een zeer complete reeks van modellen bieden, namelijk van de befaamde 2CV tot en met de pas verschenen SM Coupe met Maserati-motor. Wij zullen het daar overigens niet bij laten. Terwijl het jaar 1971 zal worden besteed voor uitbreiding van de productie en verbetering van het gehele apparaat, zo zullen de komende jaren een verdere ontwikkeling van ons programma laten zien. Daarbij zal het gaan om nieuwe uitvoeringen van bestaande typen (zoals een 4-deurs versie van de SM) als 6m geheel nieuwe modellen, met name een die kan worden uitgerust met de wankel-motor waarvan U weet dat wij hem in onze research afdeling in verdere studie hebben. Deze wankel-motor wordt in samenwerking met NSU productie-rijp gemaakt. Een fabriek waar deze motoren zullen worden vervaardigd wordt in het Saargebied gevestigd. Met de bouw van deze fabriek zal in de eerste helft van dit jaar worden aangevangen. Wij leven thans in het jaar 1971. Het is het jaar van de GS. U hebt in deze GS de eigenschappen teruggevonden die wij er in hebben willen brengen en wij danken U zeer dat U hem Uw beroemde trofee hebt toegekend.