Toespraak van de heer Fred der Vlugt, uitgesproken ter gelegenheid van de uitreiking van de "Auto van het Jaar" trofee aan de heer Raymond Ravenel Directeur-Generaal van de S. A. Automobile Citroen, in het Hilton Hotel te Amsterdam op 11 februari 1971.

Mijnheer de Ambassadeur,
Mijnheer de Loco-burgemeester,
Mijnheer de Directeur-Generaal van de Automobile Citroen,
Dames en Heren,
collega's van de buiten- en binnenlandse pers,

sta mij - voor alles - toe U allen op deze avond hartelijk welkom te heten in het Amsterdamse Hilton Hotel, in welk welkom is speciaal onze Franse vrienden van Citroen wil betrekken en on/e trouwe leden van de internationale jury, die ons wederom hun buitengewone medewerking hebben verleend bij de verkiezing van de "Auto van het Jaar" 1971"

Na deze korte, in de Franse taal uitgesproken inleiding, richtte de heer van der Vlugt zich in het Engels tot de, die taal sprekende gasten: "Welkom alle gasten die uit het buitenland naar ons zijn toegekomen, welkom vanavond in het Amsterdamse Hilton Hotel ter gelegenheid van de officiële overhandiging van de trofee, behorende bij de verkiezing van Autovisie's "Auto van het Jaar", aan de directeur-generaal van Citroen, de heer Raymond Ravenel. Ik stel het op hoge prijs en reken het mij tot een eer, U allen onder onze gasten te mogen begroeten, waarbij ik nog een speciaal woord van welkom richt tot de leden van de internationale jury, die ons wederom onschatbare diensten hebben bewezen bij de verkiezing van de "Auto van het Jaar"."

Zich verder bedienend van de Franse taal vervolgde de spreker zijn rede: "Het is al voor de achtste maal, dat ik de eer heb de "Auto van het Jaar"-trofee te mogen uitreiken aan een auto-constructeur-producent. De hieraan voorafgaande verkiezing, een idee van ons weekblad Autovisie, vond voor de eerste keer - op toen nog zeer bescheiden wijze - plaats in 1963. In de loop der jaren is deze manifestatie echter uitgegroeid tot een traditioneel en zeer gewaardeerd gebeuren, dat elk jaar grote aandacht trekt in de Europese automobielwereld. Hierbij wil ik uitdrukkelijk vaststellen, dat de onomstreden waarde, die aan de uitslag van onze verkiezing wordt gehecht, te danken is aan de deskundigheid, objectiviteit en dus integriteit van de 44 leden van de jury die met elkaar 12 landen vertegenwoordigen.

Vanavond is het voor de eerste maal dat ik de onderscheiding mag uitreiken aan Citroen. Wel, ik vind dit eigenlijk merkwaardig, want als ik de lijst naga van de winnende wagens vanaf het beginjaar 1963, zijn er daaronder niet minder dan vijf, die met voorwielaandrijving waren uitgerust. En is het niet zo, dat juist voorwielaandrijving synoniem is met Citroen omdat deze technische ontwikkeling onverbrekelijk met dit merk verbonden is?

Daarom acht ik het opmerkelijk dat de prijs eerst na acht jaar toevalt aan de Vader van de voorwielaandrijving zelf.

Met het nieuwe model GS, mijnheer Ravenel, uitverkoren tot auto-van-het jaar, kan men zeggen, dat Citroen uiteindelijk de erkenning heeft verkregen voor alle vooruitstrevende ontwikkelingen op het gebied der techniek, in onze autowereld geïntroduceerd door de beroemde "Onze".

De verkiezing van dit jaar leverde ons enkele hoogst interessante cijfers en opmerkingen uit de jury-rapporten op. Na beoordeling op de vier voorgeschreven punten — te weten techniek, uiterlijke vorm, veiligheid plus de waarde-prijs-verhouding - bleek dat de GS 233 punten op zich had verzameld, wat neerkomt op 12,9 % van het maximaal haalbare. Voorts klasseerden 28 van de 44 jury-leden de GS als wagen hunner voorkeur, op de eerste plaats van het stemformulier.

Het jury-rapport spreekt ook van de Citroen GS als een auto waarvoor men zeer moderne oplossingen op velerlei gebied heeft wet&n te vinden en waarvan de techniek bijzonder geavanceerde constructies toont, in een categorie die openstaat voor een uitgebreide clientèle. Ik moge hieraan toevoegen, Mijnheer Ravenel, dat de perfectie totaal zal zijn doorgevoerd als de GS wordt uitgerust met een 1300 cc motor. Misschien kunt U ons vanavond hierover iets nieuws mededelen.

Ik wil deze toespraak niet beëindigen, zonder er nadrukkelijk op te wijzen, dat de zege van de GS een grote eer is voor de ingenieurs van Uw beroemde Bureau d'Etudes. Bij Citroen zijn dat de grote onbekenden, maar niettegenstaande dat zijn het de belangrijkste medewerkers voor een grote onderneming. De erkenning van hun verdiensten wordt temeer onderstreept doordat de Citroen SM dit jaar een mooie derde plaats bezet op de verkiezingsranglijst van de "Auto van het Jaar" 1970.

Alvorens het genoegen te hebben om U, Monsieur Ravenel, de trofee te overhandigen zou ik het woord willen verlenen aan mijn vriend Paul Frère, die zich uit naam van de 44 jury-leden tot U zal richten.

Voor mij Mijnheer Ravenel, is het zoals gezegd, thans een grote eer om U officieel de trofee van de "Auto van het Jaar" 1970 te overhandigen met daarbij de officiële oorkonde, die ik U van harte overreik onder het aanbieden van mijn oprechte gelukwensen."